Moeders in China geven veel geld uit aan technieklessen voor hun kinderen
/Het begint met het idee dat kinderen al vroeg moeten worden opgeleid om de overhand te krijgen op robots in de beroepsbevolking. Dan komt er een sneeuwbaleffect: 3.000 dollar per jaar voor schoolgeld, 350 dollar voor een Lego robotica set en 7.300 dollar om de nieuw verworven technische vaardigheden te testen in een wedstrijd in de VS.
Dat is wat Zhuo Yu uitgeeft aan haar 10-jarige zoon voor een zogenaamde STEM-opleiding in China-een probleemgebaseerde benadering van leren die kennis in wetenschap, technologie, techniek en wiskunde combineert. Het concept dat in de V.S. is ontstaan, maakt nu furore in heel China, waar zo'n 10 miljoen studenten snel worden klaargestoomd voor een succesvolle bèta/techniekopleiding.
Volgens consultant JMD Education zal dat aantal in 2020 zijn gestegen tot 50 miljoen, omdat ouders hun kinderen een voorsprong willen geven op het gebied van computercodering en robotica. JMD voorspelt dat de vraag zal leiden tot een 15 miljard dollar kostende STEM-onderwijsindustrie in China, die al bedrijven heeft aangetrokken zoals leerboekenuitgever Pearson Plc, Lego Group en Sony Corp.
"Ik heb geen limiet op mijn budget", zegt Zhuo, die in de internetindustrie werkt in de oostelijke stad Hangzhou. "Ja, ik investeer op dit moment veel in zijn roboticaopleiding, maar je moet ook naar de lange termijn kijken en kijken welke kansen het hem kan bieden nadat hij 18 is geworden."
Haar zoon, Wang Yizhuo, betreedt na zijn studie een van de meest concurrerende arbeidsmarkten ter wereld. Er wordt voorspeld dat China in 2030 maar liefst 200 miljoen afgestudeerden zal hebben - meer dan de hele Amerikaanse beroepsbevolking. Op dit moment behaalt 40 procent van de studenten in het tertiair onderwijs in China een bèta/technische kwalificatie, vergeleken met minder dan 20 procent in de VS en Frankrijk.
De angst voor een baan in de toekomst heeft ertoe bijgedragen dat er in China minstens 500 instellingen of startups zijn die buitenschools onderwijs aanbieden in coderen, robotica en 3D-printen, volgens Wen Jing, een onderzoeker bij het in Beijing gevestigde JMD Education. Het is een sector met weinig regelgeving of toezicht.
Dat betekent dat ouders vaak door een zee van keuzes moeten navigeren, van legitieme aanbieders tot onbetrouwbare oplichters, zegt Xiao Dun, medeoprichter van het in Beijing gevestigde online onderwijsplatform 17zuoye.com, dat cursussen van Minecraft en Sony Global Education in China introduceert.
"Zelfs klassen die wormen graven zullen je vertellen dat het STEM-onderwijs is, omdat het ineens een biologie-gerelateerde les is," zei Xiao. "Mensen denken allemaal dat dit het nieuwste is en er zijn veel rijke ouders die graag geld uitgeven aan hun kinderen."
Particuliere onderwijsaanbieders helpen de gaten in het door de staat aangeboden onderwijs te dichten. De op één na grootste economie ter wereld loopt achter op ten minste 16 landen in Europa en de VS waar codering en robotica deel uitmaken van het nationale onderwijsprogramma.
Nora Yeung, oprichter van Creative Coding in Hong Kong, zei dat coderen een basisvaardigheid voor de toekomst zou kunnen worden.
"Willen ze in de toekomst een baan vinden, dan is het bijna net als alfabetisering of taalvaardigheid een basisbehoefte die ze moeten leren," zei Yeung. "We moeten deze kinderen voorbereiden op banen die nog niet bestaan."
Beijing test het voordeel van jaarlijkse subsidies aan ouders van ongeveer 60 dollar per kind om programma's te financieren die de creativiteit van hun kinderen stimuleren. Het geld gaat echter niet ver, aangezien lessen in de nationale hoofdstad wel $50 per uur kunnen kosten, aldus Wen.
De kosten kunnen blijven stijgen, gebaseerd op trends in Singapore, waar de waarde van bèta/technisch onderwijs al jaren wordt erkend. De stadstaat voerde deze maand een wereldwijd onderwijsonderzoek van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling aan op het gebied van wetenschap, lezen, wiskunde en het gezamenlijk oplossen van problemen.
Ana Ow zei dat ze ongeveer $300 betaalde voor vijf roboticalessen voor haar 8-jarige zoon - het goedkoopste lesgeld dat ze in Singapore kon vinden.
"Ik beschouw mezelf als een 'tijgermoeder' en ik heb ergere onder mijn leeftijdsgenoten," zei Ow, die drie jaar geleden begon met het sturen van haar zoon naar vakantiekampen voor robotica en codering. "Ik ben me er heel goed van bewust dat digitale innovatie de nieuwe grens is."
Het gevoel wordt gedeeld door ouders over de hele wereld. De Amerikaanse president Barack Obama beloofde in januari 4 miljard dollar om computerwetenschappen op scholen te steunen. Volgens het Bureau of Labor Statistics waren er in 2012 in de VS 1,02 miljoen banen voor softwareontwikkelaars. Het Bureau schat dat dit aantal in 2022 met 22 procent zal zijn gestegen door "een grote toename in de vraag naar computersoftware".
De moeder van Hangzhou, Zhuo, zei dat het laten deelnemen van haar zoon aan wedstrijden een van de betere manieren was om zijn leerproces te evalueren en aan te moedigen.
"Hij toonde echt interesse in robotica, dus zeiden we tegen hem: 'Waarom zoek je niet uit hoe je ervoor staat via een aantal toernooien'", aldus Zhuo, 37 jaar. "Omdat competitie gepaard gaat met druk, dwong het hem echt om na te denken of hij er meer tijd aan wilde besteden."
In het begin had ze geen verwachtingen, zei ze. Haar zoon begon uren na schooltijd te werken aan het voltooien van opdrachten en wilde steeds beter toepassen wat hij in de klas had geleerd op zijn roboticaprojecten.
Dat hielp hem om beter met anderen samen te werken en zijn team eindigde als vierde in een door Intel Corp. gesteunde RoboRave-wedstrijd, waarvoor een reis naar de VS van $7.300 nodig was, aldus Zhuo. Het evenement dat in 2001 begon, heeft studenten uit Mexico, Duitsland en India aangetrokken om deel te nemen.
Een competitieve focus is niet altijd gezond, waarschuwde Reynold Ren, die dit jaar codering heeft onderwezen aan meer dan 1400 studenten in Beijing en zei dat hij door sommige instellingen is benaderd om hen koste wat het kost te helpen winnen.
"Dit moet allemaal gebaseerd zijn op interesse, niet op een ongezonde manier voor studenten om hun kansen te verbeteren om op betere scholen terecht te komen," zei Ren, wiens startup bezig is met het maken van 29 dollar robots zodat meer gezinnen ze kunnen kopen voor educatieve doeleinden.
Door het schoolgeld en de buitenschoolse STEM-lessen voor technologie kan de digitale kloof tussen arm en rijk groter worden, zegt Jasen Wang, oprichter van Makeblock. De startup uit Shenzhen is een van de grootste leveranciers van apparatuur voor roboticaonderwijs. De producten van het bedrijf kosten tot $800.
"In regio's met een achterstand in de basisinfrastructuur is het heel moeilijk voor scholen om dit soort onderwijs te bieden," zei Wang, die eraan toevoegde dat 60 procent van de omzet van zijn bedrijf uit het buitenland komt, waaronder de VS.
Zhuo zal zich er niet mee bemoeien als haar zoon aan meer wedstrijden wil meedoen, zei ze.
"Tegen de tijd dat hij groot is, moet zijn generatie veel creatiever en onafhankelijker worden," zei Zhuo. "Ik weet niet welke specifieke vaardigheden ze tegen die tijd nodig zullen hebben, het enige wat ik kan doen is hem de basis geven om zijn kansen te vergroten."
Andere interessante blog topics van Faces of Content:
- IT Management
- Technology
- IT Strategie
- IT Inzichten
- Disruptie
- Digitale Transformatie
- IT Assessment
- Software Selectie
- AI
- eCommerce
- Customer Experience
- Solution Architecture
- Enterprise Architecture
- Data Management
- Big Data
- Marketing
- Artificiële Intelligentie
- Programming
- Omnichannel
- Mobile
- Robotics
- STEM
- Education